miercuri, 4 martie 2009

Voi încerca

Cine nu încearcă, nu câştigă, dar cine doar încearcă, va pierde sigur!

De câte ori nu i-aţi auzit pe cei din jur zicând: Voi încerca să am mai mult timp. Voi încerca să merg mai des la sală. Voi încerca să cumpăr mai multe cărţi. Ce ascunde acest a încerca? Nu altceva decât teama că nu vei avea succes în ce ţi-ai propus să încerci. Numai că a încerca e un drog amar fiindcă, dacă pe de o parte îţi oferă confortul de a spune la final eu am încercat, pe de altă parte el semnează condamnarea la eşec. Acest verb trădează convingerea persoanei care îl pronunţă că va eşua în acea încercare.

Citeam undeva un exemplu excelent pentru a vedea ridicolul lui a încerca. Un trainer scapă o monedă jos şi cheamă un om din public să încerce să o ridice. Evident, omul ridică moneda, doar că trainerul îi atrage atenţia că trebuie doar să încerce nu şi să execute acţiunea. Aşa că omul face tot felul de mişcări caraghioase în încercarea de a lua moneda. Trainerul a punctat astfel foarte bine diferenţa dintre a încerca să faci ceva şi a face efectiv acel ceva.

De fiecare dată când vom spune voi încerca, poate ar fi o idee bună să ne imaginăm cum încercăm să ridicăm o monedă de pe jos fără să o ridicăm totuşi. După ce ne vom convinge că a încerca e un act inutil de autoiluzionare şi o dovadă de laşitate, poate ar fi bine acţionăm pur şi simplu.

3 comentarii:

Anonim spunea...

Foarte subtila si totodata esentiala nuanta pe care ai ilustrat-o!

Subconstientul nostru este mare meşter in a ne pacali ca am actionat, cand defapt noi nu am facut decat sa incercam.

Anonim spunea...

Cat de clar e exemplul cu moneda! DIntr-o data vad altfel lucrurile. Multumesc, cuzubella!
copilfrumos

Cuzubella spunea...

@Marius: da, subconstientul e cel mai mare pacalici.
@copilfrumos: Exemplul cu moneda m-a facut sa simt penibilul din expresia Voi incerca si sa realizez cat de caraghioasa sunt cand doar incerc. Am preferat sa il reproduc asa cum l-am citit pe alt blog decat sa inventez alt exemplu.